-3- فیبر آرامیدی یا AFRP
درانتخاب نوع فیبر بایستی به قیمت، درجه حرارت زمان بهره برداری از آن و دوام و ... توجه داشت. این نوع فیبر از PPDT ساخته می شود و دو شرکت هلندی Akzo Nobel (سازنده نوعی AFRP به نام Twaron) و شرکت فرانسوی Dupont (سازنده نوعی AFRP به نام Kevlar) سازندگان مهم AFRP در دنیا هستند. امروزه 4 نوع الیاف کولار در جهان وجود دارد یکی از آنها به نام 49 Kevlar دارای مشخصات زیر است. (….=1%, ….=2700 to 3500Mpa, E=120 Gpa)
مقاومت کششی الیاف کولار 55% مقاومت کششی الیاف شیشه ای و مقاومت برشی آن 180% الیاف شیشه ای است و نتایج آزمایشات نشان می دهد مقاومت کششی الیاف کلوار 10% از مقاومت فیبر کربنی کمتر است و قیمت آن تقریباً نصف الیاف کربنی است با این حال قابلیت کار کردن با الیاف کولار بیشتر از فیبر شیشه ای و کربنی است میلگرد ساخته شده از Kevlar نیز دارای مشخصات زیر است.
(….=1.3 to 3.6%, ….=660 to 3000Mpa, E=41.5 to 147 Gpa)
از خصوصیات AFRP:
1) صلب بودنو شبیه میلگرد بودن (rigid-rod like)
2) پایداری حرارتی بالا (high thermal stability)
3) مقاومت بالا (high strength)
4) مدول بالا (high modulus می باشد.
مقاومت کششی تحت تأثیر قرار گیری مولکولها است.
مقاومت کششی فیبر پارا آرامید تقریباً 50 درصد مقاومت کششی EGlass می باشد. در اتاق حرارتی رطوبت روی خواص کششی فیبر آرامیدی تأثیری کمتر از 5% دارد. فیبر پارا آرامید در برابر خستگی و گسیختگی خزشی مقاوم است.
خواص فشاری پارا آرامید به صورت غیر خطیمی باشد و رفتار شکل پذیر در فشار دارد. در کرنش 3/0 تا 5/0 درصد تسلیم فشاری رخ می دهد اما معمولاً کمانش قبل از تسلیم فشاری بر اثر kink bond رخ می دهد. فیبر p-aramid پایداری حرارتی بالایی دارد و عملکرد مناسب در درجه حرارت بین ..... 200- تا ...... 200 دارد ولی برای عملکرد طولانی مدت و دوام مناسب نبایستی درجه حرارت بیشتر از ........ 150 گردد. فیبر آرامیدی ضریب انبساط حرارتی منفی دارد و مقاوم در برابر اسیدها و بازها می باشد. خاصیت از هم پاشیدگی اشعه ماورای بنفش UV degration دارد. مقاومت فشاری فیبر آرامیدی به دلیل کمانش کم است لذا برای اصلاح آن از ترکیب آن با فیبر کربن یا شیشه استفاده می شود.
6-4- فیبر وینیولی یا VFRP
6-5- فیبر پلیمری پلی اتیلن با مولکول سنگین
نوع خاصی از این پلیمر را شرکت هلندی DSM به نام Spectra تولید می کند این نوع پلیمر به شکل رشته ای یا به صورت پارچه می باشد. افزایش طول کمی دارد نیاز به اصلاح پلاسما نیز دارد.
7- اشکال مختلف بر اساس نحوه تولید
1) رشته ای: در فرآیند تولید به این روش تحت کشش مستقیم قرار می گیرد.
2) رشته های به هم بافته:الیاف به هم بافته عموماً بر هم عمود بوده، زاویه 0 و 90 یا 45 ± با هم می سازند. واحد اندازه گیری وزن واحد سطح است.
3) ورقه های گسترده: پس از بافته شدن به کمک تسمه نقاله از بین رزین ترموست (عمدتاً پلی استر یا وینیل استر) عبور داده می شود و رزین گرم FRP را به صورت منسجم در می آورد.
4) روش تولید ترکیبی
5) تولید به صورت پارچه ای
8- روشهای تولید کامپوزیت FRP
8-1- بافتن رشته ها به هم یا Filament winding
الیاف یا رشته های پیوسته به صورت نوارهای موازی به دور سیلندر دوار مطابق شکل 7 پیچانده می شود در این حین ماتریس رزین پلی استر، وینیل استر یا اپوکسی به درون سیلندر دوار که رشته های فیبر به دور آن تابیده می شود دمیده شده و یا فیبرها ترکیب می شود تمامی این فرآیند برای به دست آمدن FRP با کیفیت مناسب با کمپیوتر کنترل می شود.
موارد مصرف FRP تولیدی به این روش 1) در لوله سازی 2) ساخت لوله های تحت پیچش 3) بدنه و جداره موشک 4) بطری ها و شیشه های تحت فشار 5) تانکهای ذخیره 6) فیوز تأخیری هواپیما و ... می باشد
8-2. فرایند پلتروژن یاPultrusion با این روش لمنیت ها یا ورق های پوششی با مقطع عرضی و طول معین ساخته می شود در این روش حین کشیدن نوار فیبر ماتریس که معمولاً پلی استر یا وینیل استل می باشد با گرمای الکتریکی به کمک روغن داغ به فیبر اضافه می شود و اتاقک پیش گرمایشی فرکانس رادیویی برای کنترل ضخامت در زمان عمل آوری وجود دارد.
8-3. روند تولید از طریق فرایند فشرده سازی در خلأ
در این روش وزن هوای بین لایه های FRP مانع از تشکیل آن می گردد بنابر این بر اثر پرس و فشار اعمالی بایستی هوای محبوس خارج شود تا ورق پوشی FRP یا لمینیت شکل گیرد.
یک یا چند لایه با ضخامت مختلف روی فیلم یا غشا قابل گسترش قرار داده شده، سپس تحت پرس و فشار قرار می گیرند تا هوای بین لمینیت خارج شده و ماتریس رزین به یکی از روشهای موجود حرارت داده شده و به لایه فیبر تزریق می شود.
8-4- فرآیند تولید به وسیله قالب گیری متناسب
این روش خود به 2 صورت برای تولید FRP به کار برده می شود.
1- بکار بردن قالب انتقالی رزین یا RTM
2- به کار بردن قالب مرکب ورقه ای
کامپوزیتهای FRP تولیدی به این روش خاصیت شبه ناهمسانگرد دارد.
9- عوامل مؤثر در خواص یک محصول تولیدی
1- حجم و نوع فیبر و رزین کاربردی
2- جهت قرار گیری فیبرها
3- تأثیرات ابعادی
4- کنترل کیفیت در زمان تولید
10- عوامل مؤثر در خواص مکانیکی FRP
1) مدت بارگذاری 2) تاریخچه بارگذاری 3) درجه حرارت 4) رطوبت و ... می باشد. رطوبت خواص رزین را تغییر داده، منجر به باد کردن و تابیدگی یا اعوعاج کامپوزیت می گردد. لذا برای جلوگیری از اثر مخرب رطوبت بایستی به شرایط استفاده از کامپوزیت و نوع آن توجه داشت. رزینها به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی کربن و هیدروژن قابل اشتعال هستند، اما ترکیب آنها با فیبر یا الیاف تقویتی منجر به افزایش مقاومت FRP در برابر آتش سوزی می گردد.
اشعه ماورای بنفش که در نور خورشید وجود دارد با ماتریس پلیمری واکنش شیمیایی داده و اثر مخربی روی FRP می گذارد برای کاهش این اثر سوء از مواد افزاینده مناسب استفاده می شود.
آشنایی با روشهای تقویت خمشی و برشی تیر بتن آرمه با ورقه FRP و مکانیزمهای گسیختگی محتمل
با توجه به احتمال ضعف تیرهای اصلی برخی از سازه ها چون تابلیه پلها در برش و خمش به دلیل افزایش بار ترافیکی لزوم آشنایی با برخی از روشهای تقویت آنها با ورقه FRP و انواع مودهای شکست در حالات تقویت ضروری است.
اولین تحقیقات در زمینه تقویت خمشی تیر بتن آرمه توسط پروفسور Meier در سال 1980 در آزمایشگاه مرکزی تست مصالح سوئیس انجام شد. روشهای سنتی تقویت چون استفاده از پس تنیدگی خارجی، ورقه های فولادی پیوند و ... هر کدام ضعفهایی در روند اجرا دارند که به کمک آنها نمی توان به مقاومت مورد نظر رسید از این رو در دهه های اخیر تحقیقات در زمینه تقویت اعضای باربر سازه ای چون تیر با ورقه های FRP بجای وربه های فولادی رشد چشمگیری داشته و به مقایسه به معایب و مزایای هر دو روش پرداخته شده است.
1- مقاوم سازی خمشی تیر بتن آرمه با ورقه
FRP Flexural Strengthening of Beams
1-1- مقاوم سازی خمشی تیر بتن آرمه با ورقه زیرین FRP (FRP Soffit Plate) :
بدین صورت انجام می شود که ابتدا سطح زیرین تیر که قرار است ورقه FRP به آن چسبانده شود را آماده نموده و سطوح ضعیف را برداشته تا دانه های بتن نمایان شده و جهت پیوند مناسب آماده گردد. سپس ورقه های دست ساز را به کمک چسب به سطح مورد نظر تیر می چسبانند. در طی این روند می توان از ورقه های پیش ساخته یا مهار های U شکل برای کاهش ریسک عدم پیوند ورقه استفاده کرد.
ورقهای زیرین خود به 3 قسم تقسیم می شوند:
1) ورقه های زیرین تنیده نشده Unstressed Soffit Plates
2) ورقه های زیرین تنیده نشده با مهار انتهایی
End Anchorage for Unstressed Soffit Plates
3) ورقه های پیش تنیده زیرینPrestressed Soffit Plates تقسیم می شود.
1-1-1- مقاوم سازی با ورقه های زیرین تنیده نشده Unstressed Soffit plates
پر کاربرد ترین حالت می باشد و اکثر تحقیقات روی این روش متمرکز شده است. 3 روش جهت چسباندن ورقه ها به کف تیر بتن آرمه وجود دارد.
1) ورقه های پیش ساخته FRP با فرآیند
Pultrusion (Prefabricated/Pultruded FRP Plates)
2) ورقه های آماده شده در محل (دست ساز) Wet-Lay-Up
3) روش تزریق چسب Resin infusion
در روش اول ورقه ها به اندازه لازم بریده شده و به سطح زیرین تیر بتن آرمه چسبانده می شوند، این روش دارای درجه اطمینان بالایی از نظر یکنواختی مواد و کنترل کیفیت می باشد. روش دستی دارای کاربرد بیشتری است. این روش ارزانتر می باشد و در آن رزین را ابتدا به سطح بتن کشیده، سپس لایه فیبری را به وسیله غلتک به سطح بتن می چسبانند. این روش به ناصافی سطح بتن حساس است و این ناصافیها سبب عدم پیوند مناسب FRP و جدایی ورقه از بتن می گردد. روش تزریق چسب نیز خصوصیاتی مشابه با روش دست ساز دارد ولی کاربرد محدودی دارد.
2-1-1- مهار انتهایی برای ورقهای تنیده نشده
End Anchorage for Unstressed Soffit Plates
برای جلوگیری از گسیختگی عدم پیوند یا عدم چسبندگی (debonding) مهار مکانیکی می تواند نصب شود. استفاده از تسمه U شکل فولادی یا از جنس FRP معمولترین نوع این مهارها می باشد. این تسمه ها می توانند با پیچ Bolt یا چسب Bond به انتهای تیر متصل شود. در روش پیچی، اتصال بتن با FRP مستقیماً با پیچ صورت می گیرد. مهار انتهایی از جنس FRP می تواند به صورت دستی به شکل دورپیچ کامل یا نسبی نصب گردد.
3-1-1- ورقهای پیش تنیده زیرین Prestressed Soffit Plates
ورقهای FRP ساخته شده با فرآیند Pultrusion را می توان به صورت پیش تنیده به تیر بتن آرمه متصل کرد. مهمترین مزیت استفاده از ورقهای پیش تنیده این است که قبل از وارد شدن بار به سازه ظرفیت باربری سازه را افزایش می دهد و سبب کاهش عرض ترکها می شود. از آنجایی که مقاومت کششی FRP بالا است لذا پیش تنیدگی منجر به کاربرد ؤثر آن می گردد. پیش تنیدگی نسبت به پارامتر کارگر حساس بوده و دقت بخصوصی جهت طراحی و نصب سیستم مهار انتهایی نیاز دارد. این روش به دلیل محدودیت تحقیقات تجربی و آزمایشگاهی که در این زمینه انجام شده است هنوز در مراحل آغازین می باشد. در این روش پس از آماده کردن سطح زیرین تیر، ورقه تا یک سطح مورد نظر کشیده شده، سپس سطح زیرین تیر و ورق را با چسب آغشته می کنند و تیر را بلند کرده تا در ورق فشار ایجاد شود. پس از این که چسب کمی خود را گرفت به کمک گیره ها و مهارهای مکانیکی انتهایی کشیده و پس از آن که چسب خود را گرفت این قیدهای مکانیکی انتهایی را آزاد می کنند.
2- مقاوم سازی برشی تیر بتن آرمه با ورقه
FRP Shear Strengthening of Beams
گسیختگی های برشی و خمشی از مهمترین مدهای گسیختگی برای تیرهای تقویت نشده می باشند. گسیختگی خمشی به دلیل نرم بودن عموماً بر گسیختگی برشی به دلیل ترد بودن ارجح می باشد. زیرا در گسیختگی نرم امکان باز توزیع تنش وجود دارد و می تواند هشداری برای کاربر باشد. در الی که در گسیختگی ترد و ناگهانی به دلیل عدم اخطار قبلی می تواند سبب فاجعه گردد. در مقاوم سازی خمشی به کمک ورقه های خارجی FRP نشان داده شده که شکل پذیری تیر نسبت به حالت مقاوم سازی نشده بسیار کمتر می باشد. با این وجود این مد گسیختگی از گسیختگی برشی نرمتر می باشد. بنابراین یک تیر مقاوم سازی شده باید دارای ظرفیت برشی کافی بوده و به طوری که به ظرفیت خمشی برسد. زمانی که یک تیر بتن آرمه در برش ضعف داشته باشد یا ظرفیت برشی آن از ظرفیت خمشی تیر کمتر باشد پس از انجام مقاوم سازی خمشی، مقاوم سازی برشی باید مورد توجه قرار گیرد. باید دانست که اندازه گیری ظرفیت برشی تیر مقاوم سازی شده بسیار مهم می باشد. مقاوم سازی برشی، برخی مواقع نقشی کلیدی در استراتژی مقاوم سازی برای ساختمان های بتن آرمه را بازی می کند. به هر حال چند روش سنتی برای مقاوم سازی برشی تیرها وجود دارد. اخیراً استفاده از نوارهای FRP بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در کنار سایر نتایج عالی FRP ها از جمله مقاومت در مقابل خوردگی و مقاومت بالا در مقابل وزن کم انعطاف پذیری FRP ها جهت فیت شدن با سایر شکل ها و گوشه ها همواره برای مقاوم سازی سودمند واقع شده اند مطالعات بر روی مقاوم سازی برشی از سال 1990 شروع شده است و همچنان ادامه دارد.
1-2- اگوهای مختلف تقویت برشی تیر بتن آرمه با ورقه FRP
به طور کلی 3 نوع الگوی پیوند در تقویت برشی در تیرها وجود دارد:
1- ورقه FRP دور تا دور تیر را در بر گیرد مطابق شکل 4- (a)
2- پوشش U شکل FRP مطابق شکل 4- (b)
3- ورقه FRP دو طرف تیر چسبانده شود مطابق شکل 4- (c)
الگوی ( c ) که ورقه FRP دو بر تیر چسبانده می شود رایجترین الگو می باشد.
الگوی (b) یا FRP U Wrap روشی عملی برای افزایش مقاومت برشی مقاطع بتن آرمه می باشد ولی در نواحی لنگر مثبت عمدتاً مؤثر می باشد. چون در نواحی لنگر منفی ترکهای اولیه عمدتاً در نزدیکی دال بتن آرمه رخ داده و این الگوی تقویتی قادر به کنترل و جلوگیری از گسترش ترکهای اولیه نبوده، بنابراین ترکها باز شده و این الگوی تقویتی تأثیری در کنترل ترک در ناحیه لنگر منفی ندارد. الگوی (a) که پوشش دور تا دور می باشد موفق ترین الگوی تقویت برشی است ولی به دلیل مسائل اجرایی و عدم دسترسی کامل به دور تا دور امکان اجرای این الگو به دلیل وجود دال بتن آرمه کم است.
پوششها و توزیع ورقه را در تقویت برشی به 2 بخش 1) یکپارچه 2) منقطع تقسیم می کنیم (مطابق شکل -5). الگوی نوارهای منقطع یا Strips امکان تبخیر آب بتن، عمل آوری و مصرف کمتر FRP را فراهم می سازد ولی از نظر اجرایی مشکلات خاص خود را داشته از طرفی امکان تشکیل مود گسیختگی خطرناک عدم پیوند یا چسبندگی De-bonding در این حالت بیشتر است.
به طور کلی می تواند جهت نوارهای تقویت یا Strips و جهت فیبرهای اصلی در حالت یکپارچه متغیر بوده حتی از 2 نوار عمود بر هم یا 2 لایه با فیبرهای عمود بر هم (حالت ضربدری) خصوصاً تحت بارهای سیکلی استفاده می شود.
در جداول زیر به مقایسه انواع الگوهای برشی تقویت برشی تیر بتن آرمه با ورقه FRP پرداخته شده است.
جدول 1 – جدول مزایا و معایب الگوهای مختلف پیوند FRP
- مودهای گسیختگی و رفتار مرسوم Failure Modes and Typical Behavior
3-1- گسیختگی خمشی Flexural Failure
اگرانتهای ورقه FRP به صورت مناسب مهار شده باشد، ظرفیت نهایی خمشی تیر همراه با گسیختگی خمشی ورقه یا بر اثر خرد شدن بتن فشاری رخ می دهد. این موضوع بسیار شبیه مد گسیتختگی خمشی کلاسیک تیر بتن آرمه است و تنها به دلیل ترد بودن رفتار ورقه FRP کمی تفاوت وجود دارد. گسیختگی ورقه FRP همراه با جاری شدن میلگردهای فولادی است. به هر صورت چنانچه میلگردهای فولادی فاصله زیادی از وجه کششی داشته، )به تار خنثی نزدیک باشند) ممکن است جاری نشوند. تیری که بر اثر خرد شدن بتن فرو می ریزد می تواند علتش زیاد بودن مقدار FRP و ترد شکستن قطعه باشد، ضمناً با مهار انتهایی مناسب می توان جلوی گسیختگی زود هنگام عدم چسبندگی مناسب یا debonding را گرفت.
3-2- گسیختگی برشی Shear Failure
تیرهای بتن آرمه معمولی برای گسیختگی در مد خمشی که مد نرمتری نسبت به مد گسیختگی برشی که مد تردتری است طراحی می شوند و توجه به این نکته ضروری است که گسیختگی برشی بر اثر تقویت مد خمشی ممکن است رخ دهد. در بعضی مواقع برای اطمینان از این که گسیختگی خمشی قبل از گسیختگی برشی اتفاق افتد مقاوم سازی برشی و خمشی توأم انجام می شود.
4- انواع مودهای گسیختگی خمشی
1) گسیختگی ناشی از پارگی ورقه FRP
2) گسیختگی ناشی از خرد شدگی بتن ناحیه فشاری
3) گسیختگی برشی
مود اول اگر اتفاق افتد تقویت خمشی ایده آل خواهیم داشت زیرا نه تنها مد گسیختگی نرم بوده بلکه از حداکثر ظرفیت خمشی تیر نیز استفاده شده است ولی مود دوم به دلیل خرد شدن بتن ناحیه فشاری ترد می باشد. توجه شود که بر اثر تقویت خمشی ممکن است تیر دچار گسیختگی ترد برشی شود که بایستی با تقویت برشی و خمشی توأم جلوی این مد ناگهانی را گرفت.
4- گسیختگی ناشی از عدم پیوند انتهایی ورقه:
این گسیختگی زودرس بوده و نمی گذارد تیر به ظرفیت خمشی مطلوب خود برسد. در این حالت ورقه از سطح بتن در انتهای تیر جدا می شود و این مود می تواند با گسیختگی ناشی از جدایش پوشش بتنی ترکیب شود.
5- گسیختگی ناشی از جدایش پوشش بتنی:
این گسیختگی بر اثر به وجود آمدن ترک در محل یا نزدیکی انتهای ورقه، در اثر بالا بودن تنش برشی و نرمال در اثر قطع ناگهانی ورقه در این محل رخ می دهد. وقتی ترک در نزدیکی یا محل انتهای ورقه به وجود می آید، این ترک در سطح کششی مسلح شده به صورت افقی منتشر شده و در راستای فولادهای کششی مسلح کننده، توسعه یافته و سبب جدا شدن پوشش بتنی می شود.
6- گسیختگی ناشی از عدم پیوند درون وجهی انتهای ورقه:
عدم پیوند بین چسب و تیر که از انتهای ورقه توسعه می یابد. دیاگرام بار ـ تغییر مکان این مود شبیه گسیختگی جدایش بتن است و تحقیقات نشان می دهد گسیختگی از این نوع به دلیل بالا بودن تنش نرمال و برشی در نزدیکی یا محل انتهای ورقه به گونه ای که از مقاومت تیر در ضعیف ترین بخش تیر بالاتر می باشد. به دنبال آن، یک لایه نازک بتن معمولاً به سطح ورقه بتن چسبیده و می توان گفت گسیختگی در بتن مجاور بتن چسبیده به ورقه FRP رخ می دهد. خطر تشکیل این مود بر اثر نامرغوب بودن چسب و نامئاری سطح بتن تشدید می شود.
7- گسیختگی ناشی از ترکهای وسط به انضمام عدم پیوند درون وجهی:
گسیختگی عدم پیوند ممکن است در اثر ترک خمشی یا ترکیب ترک خمشی ـ برشی در فاصله ای دورتر از انتهای ورقه شروع شود و به سمت انتهای ورقه توسعه یابد. این نوع گسیختگی غالباً در بتن مجاور چسب رخ می دهد و می تواند به دو شکل گسیختگی ناشی از ترک خمشی میانی به انضمام عدم پیوند درون وجهی و گسیختگی ناشیاز ترک خمشی ـ برشی میانی به انضمام عدم پیوند درون وجهی باشد و این نوع گسیختگی بیشتر در تیرهای سطحی و غیر عمیق بیشتر از گسیختگی عدم پیوند در انتهایی ورقه رایج است.
8- گسیختگی ناشی از ترک خمشی میانی به انضمام از بین رفتن چسبندگی درون وجهی
وقتی یک ترک خمشی اصلی در بتن ایجاد می شود تنش کششی تحمل شده توسط بتن بر اثر ایجاد ترک آزاد شده و به ورقه FRP انتقال می یابد، به بیان دیگر تنش کششی درون وجهی بین ورقه FRP و بتن در نزدیکی محل ترک به صورت ناگهانی افزایش می یابد. وقتی این تنشها به مقدار بحرانی خود می رسند، عدم پوند و چسبندگی در محل ترک آغاز شده و به سمت یکی از انتهاها که معمولاً انتهای نزدیک است پیشرفت می کند.
9- گسیختگی ناشی از ترک خمشی ـ برشی میانی به انضمام عدم پیوند درون وجهی
عریض شدن ترک یک نیروی محرک برای انتشار عدم پیوند و چسبندگی می باشد. به هر حال در این حالت در فاصله عمودی بین دو سطح ترک تولید تنش غشایی روی ورقه FRP شده که به سطح درونی بتن نیز گسترش می یابد. به نظر محققان عریض شدن ترک در این مد گسیختگی مهمتر از اثر جابجایی دو سطح ترک بر روی یکدیگر است.
10- گسیختگی های عدم پیوند دیگر
این گونه مدها بر اثر ترکیب دو یا چند بوجود می آید. به عنوان مثال ترکیب مد گسیختگی عدم پیوند درون وجهی انتهای ورقه با مد گسیختگی جدایی پوشش بتنی نمونه ای از این ترکیب است.
5- انواع گسیختگی برشی در تیر بتن آرمه معمولی
در مورد یک تیر بتن آرمه تقویت نشده مدهای گسیختگی برشی عبارت است از:
1- کشش ناشی از برش Shear tension
2- برش ناشی از خمش Flexural shear
3- فشار ناشی از برش Shear compression
4- گسیختگی تیر عمیق Deep beam failure
کشش ناشی از برش و برش ناشی از خمش برای نسبت دهانه به عمق بزرگ اتفاق می افتد (برای تیر بتن آرمه معمولی B / d <6>2.5) و گسیختگی برشی به ندرت برای B/d>6 اتفاق می افتد. فشار ناشی از برش برای نسبت دهانه به عمق کوچکتر اتفاق می افتد (برای تیر بتن آرمه معمولی در B/d<2.5>1 اتفاق می افتد.) و گسیختگی تیر عمیق برای نسبت دهانه به عمق کوچکتر اتفاق می افتد و گسیختگی تیر عمیق برای نسبت دهانه به عمق B/d<1 اتفاق می افتد.
6- مودهای گسیختگی برشی در تیر تقویت شده
الف) گسیختگی برشی با پارگی ورقه FRP
این نوع گسیختگی اغلب اوقات به وسیله یک ترک برشی کششی قطری اتفاق می افتد. ترکهای خمشی عمودی ابتدا در وجه کششی تیر به وجود می آیند. یک ترک نزدیک تکیه گاه ممکن است به سمت محل اعمال بار گسترش یابد و سبب به وجود آمدن یک ترک مورب گردد. در برخی موارد یک ترک مورب ممکن است به صورت ناگانی رخ دهد همراه با عریض شدن ترک قطری حداکثر کرنش نهایی FRP سرانجام به کرنش نهایی رسیده، که غالباً در انتهای پایین ترک رخ می دهد. پاره شدن FRP در طول ترک قطری روی سطح بتن رخ داده و سبب گسیختگی کامل تیر به صورت ترد می گردد. عدم پیوند نسبی FRP در دو سطح کناری تیر غالباً قبل از گسیختگی اتفاق می افتد ولی در نهایت گسیختگی در اثر پاره شدن FRP رخ می دهد. بنابراین عدم پیوند FRP (Debonding) نمی تواند بر ظرفیت برشی این مد اثر بگذارد. داده های آزمایشی موجود ولی محدود نشان می دهد که همواره همه تیرهای دور پیچ شده یا برخی از ژاکت شده U شکل در این مد فرو می ریزند.
ب) گسیختگی برشی بدون پارگی ورق FRP
روند گسیختگی در این مد لزوماً مشابه با گسیختگی برشی ناشی از پارگی FRP می باشد مگر اینکه FRP در گسیختگی ناشی از این مد پاره شود. FRP می تواند حتی مقدار قابل ملاحظه ای بار بعد از فرو ریختن تیر تحمل کند. مثالی از این مد گسیختگی شامل دو تیر تقویت شده با یک ورقه FRP آرامیدی است که کرنش نهایی آن •% را شامل می شود. (Chajes etal. 1995
AFRP اجازه می دهد که تیر فرو ریخته به تحمل بار قابل ملاحظه ای مبادرت ورزد.
ج) گسیختگی برشی ناشی از عدم پیوند یا چسبندگی ورقه FRP
گسیختگی یک تیر بتنی تقویت شده ممکن است برای برش در اثر از بین رفتن پیوند بین بتن و FRP بوجود بیاید. زمانی که FRP جهت Delamination آماده می شود، تیر به سرعت فرو ریزد. شکل پذیری تیر در این مد غالباً محدود می باشد. نتایج آزمایشهای موجود نشان می دهد غالباً همه تیرهای تقویت شده با پیوندهای FRP کناری و اکثر ژاکت های U شکل در این مد فرو می ریزند.
د) گسیختگی نزدیک مهار مکانیکی
اگر برای مهار FRP در وجوه تیر بتن آرمه از مهارهای مکانیکی استفاده شود، این امکان وجود دارد که در نزدیکی محل مهار شده گسیختگی رخ دهد. به طور مثال مهارهای مکانیکی استفاده شده برای مهار ژاکت های U شکل، زیر بال های تیر T شکل ممکن است سبب به وجود آمدن Delamination در مجاورت بال شود. معمولاً پیرامون مهارهای مکانیکی هم در ورقه و هم در بتن می تواند سبب گسیختگی های محلی شود. این مدهای گسیختگی در مشاهدات آزمایشگاهی انجام شده توسط (Sato et al.1997) قابل دسترسی می باشد. جهت طراحی دقت بیشتری را باید مبذول داشت. این موضوع تا زمان به دست آمدن درکی بهتر از این مد باید رعایت شود.
هـ) گسیختگی محلی Local Failure
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
1- انتخاب الگوی مناسب برای تقویت تیر با توجه به انواع مودهای گسیختگی خمشی و برشی صورت می گیرد لذا شناخت و درک صحیح این مودها و بررسی تحلیلی و ارائه روابط قابل قبول برای آنالیز و طراحی سیستم تقویت با توجه به مود گسیختگی ضروری است.
2- حتی المقدور تقویت برشی قبل از تقویت خمشی صورت گیرد یا به صورت توأم صورت گیرد تا احتمال تشکیل مود شکست ترد برشی کاهش یابد.
3- در تیر تقویت خمشی شده برای کاهش اثرات مودهای گسیختگی موضعی از مهار انتهایی استفاده شود که تحقیقات در این زمینه محدود بوده و لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه بجا است.
4- به طور کلی تحقیقات کمتری در مورد مودهای گسیختگی نسبت به مودهای خمشی انجام شده خصوصاً درک درست مود Delamination و Debonding برای قضاوت درست از مکانیزم سیستم تقویت ضروری است.
استفاده از کامپوزیت FRP بهعنوان یک گزینه عملی نسبت به روشها و فنون مقاومسازی مرسوم و متداول در سازههای بتنی بهطور روزافزون، در حال توسعه میباشد. گستره این نوع مقاومسازی برای تقویت موضعی اجزاء سازه بتنی شامل تیر، ستون، دال، اتصال و دیوار میباشد. اخیراً استفاده از مصالح کامپوزیت بهعنوان روشی جایگزین روشهای متداول قبلی جهت تقویت دیوارهای برشی پیشنهاد میگردد.
استفاده از کامپوزیت FRP بهعنوان یک گزینه عملی نسبت به روشها و فنون مقاومسازی مرسوم و متداول در سازههای بتنی بهطور روزافزون، در حال توسعه میباشد. گستره این نوع مقاومسازی برای تقویت موضعی اجزاء سازه بتنی شامل تیر، ستون، دال، اتصال و دیوار میباشد. اخیراً استفاده از مصالح کامپوزیت بهعنوان روشی جایگزین روشهای متداول قبلی جهت تقویت دیوارهای برشی پیشنهاد میگردد. اگر چه در چند سال گذشته استفاده از این مصالح جهت تقویت تیر و ستون بهطور گستردهای رواج یافته است. اما دانش و تجربیات موجود در ارتباط با کاربرد این مصالح در تقویت دیوارهای برشی محدود میباشد.
از جمله مزایای استفاده از این مصالح در قیاس با سایر روشهای مقاومسازی، میتوان به عملکرد مناسب سازهای و تسهیلات اجرائی آن اشاره نمود. لازم به ذکر است مطالب ارائه شده در این متن، جمعآوری نتایج و بررسیها صورت گرفته در زمینه تقویت خمشی، برشی و افزایش شکلپذیری دیوارهای برشی با کامپوزیت FRPمیباشد.
بهطور کلی عناصر مقاوم در برابر نیروهای زلزله در سازههای بتنی میتوانند بهصورت قاب خمشی، دیوار برشی و یا ترکیبی از هر دو باشند. استفاده از قاب خمشی بهعنوان عنصر مقاوم در برابر زلزله احتیاج به رعایت جزئیات خاصی دارد که شکلپذیری قاب را تأمین نماید. این جزئیات از لحاظ اجرائی غالباً دست و پا گیر بوده و در صورتی میتوان از اجزاء دقیق آنها مطمئن شد که کیفیت اجراء و نظارت در کارگاه بسیار بالا باشد.
از اینرو استفاده از دیوار برشی بهعنوان روشی مطمئنتر برای مقابله با نیروهای جانبی در سازههای بتنی از دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفته است.
در حال حاضر با توجه به بالا رفتن سن بسیاری از ساختمانهای بتنی که در زمان ساخت و طراحی آنها، پیشرفتهای چشمگیری در زمینه طراحی سازه در برابر زلزله بهدست نیامده بود و آئینهای موجود در آن زمان ناقص و کارآمد بود، بحث مقاومسازی و ارتقاء سطح سازههای بتنی مورد توجه قرار گرفته است. هماکنون بسیاری از ساختمانهای دارای دیوار برشی در صورت وقوع زلزله دچار آسیبدیدگی جدی و حتی انهدام میشوند، زیرا بررسیهای اخیر و دانش امروز نشان داده است که بسیاری از دیوارهای برشی احداث شده در سالهای قبل بهدلیل کمبود مقاومت خمشی یا برشی و علیالخصوص شکلپذیری، آسیبپذیر و ناکارا هستند. در این راستا نیز بسیاری از این ساختمانها به پایان عمر مفید خود نزدیک شدهاند و همین موضوع را پیچیده و دشوارتر مینماید.
در طی سال اخیر روشهای متعددی برای مقاومسازی دیوارهای برشی، پیشنهاد شده و یا مورد آزمایش قرار گرفته است برخی از این روشها عبارتند از افزایش ضخمت دیوار با روش شاتکریت، پر کردن بازشوها با بتن مسلح، احداث و اضافه کردن دیوار برشی جدید در مجاورت دیوار قبلی و نیز استفاده از المانهای مهارکننده فولادی برای دیوار.
تحقیقات نشان میدهد که روش پوشاندن دیوار با بتن جدید اگر چه سبب افزایش باربری قائم دیوار گردد ولی برای افزایش سختی جانبی مؤثر نمیباشد.
استفاده از ورقهای فولادی مهار شده بهعنوان راهحلی دیگر سبب افزایش سختی جانبی دیوار برشی میگردد اما از نظر معماری و زیبائی معمولاً غیرقابل قبول و نامطلوب شمرده میشوند زیرا سبب بههم خوردن نمای خارجی و یا داخلی ساختمان میگردد. همچنین سبب کاهش سطح و فضای قابل استفاده و مفید ساختمان میگردد. همچنین این نوع تقویت میتواند سبب افزایش قابل ملاحظه وزن ساختمان و در نتیجه افزایش نیروهای وارده بر آن گردد. همچنین این پوششها هزینه بالائی داشته و مستلزم وجود ابزار و امکانات در طول مدت اجراء آنها میباشد که این سبب مختل شدن فعالیتها و کاربری روزمره ساختمان و ساکنان آن میگردد.
اخیراً استفاده از مصالح کامپوزیت با توجه به خصوصیات برتر مکانیکی و راحتی حملونقل بهعنوان روشی جایگزین روشهای متداول قبلی جهت تقویت برشی مطرح شده است که در ادامه متن بهطور اجمال عملکرد آن در بهسازی دیوارهای برشی مورد بررسی قرار میگیرد.
●عملکرد دیوار برشی
برخلاف عنوان برشی برای این سیستم رفتار دیوارهای برشی با نسبت بعدی بیش از ۲ (ارتفاع بهطول)، بیشتر بهصورت تیر طره میباشد و جابجائیهای ناشی از خمش در آن حاکم میباشد.
در این حالت دیوار برشی بهصورت یک تیر طرهای بسیار قوی که پای آن گیردار میباشد در مقابل نیروهای جانبی مقاومت نموده و آنها را به پی انتقال میدهد. بهطور کلی نیروهائی که یک دیوار برشی تحت آن قرار میگیرند شامل:
۱ـ نیروی برشی با حداکثر مقدار در پایه
۲ـ لنگر خمشی با حداکثر مقدار در پای دیوار
۳ـ نیروی محوری فشاری ناشی از وزن طبقات میباشد
با توجه به مطالب ذکر شده، دو حالت شکست اصلی را میتوان برای دیوار برشی در نظر گرفت.
۱. شکست خمشی:
شکست خمشی معمولاً با تسلیم میلگرد همراه میباشد. در این حالت کاهندگی مقاومت در حلقههای پسماند دیده نمیشود، اما کاهندگی سختی ناشی از تسلیم میلگردها مشخص میباشد.
در شرایط خاصی که دیوار تحت نیروی فشاری زیادی نیز قرار گیرد شکست خمشی با خرد شدن بتن فشاری همراه است که در این حالت علاوه بر کاهندگی سختی کاهندگی مقاومت نیز بهوجود میآید.
۲. شکست برشی:
دیوارهائی که نسبت بعدی (ارتفاع بهطول) کمی دارند دچار شکست برشی میگردند، در این حالت ترکهای قطری ظاهر میشوند. مود شکست در این حالت بهصورت ترد در پای دیوار رخ میدهد.
●تقویت برشی
برای جبران ضعف برشی دیوار، صفحات FRP در راستای طول دیوار موازی با آرماتورهای عرضی بهصورت افقی نصب میگردد. طریقه نصب در این حالت بدینصورت میباشد که FRP در دو وجه دیوار نصب میگردد. نحوه عملکرد FRP بدینصورت میباشد که پس از ایجاد ترک برشی در بتن، کرنش در FRP در آن منطقه افزایشیافته و نیروها به FRP منتقل میگردد.
نتایج نشان میدهد که تقویت برشی دیوار با صفحات FRP سبب افزایش مقاومت تسلیم و مقاومت نهائی و شکلپذیری دیوار میگردد. ظرفیت برشی FRP در این حالت براساس ظرفیت برشی مقاطع مستطیل شکل دورپیچ شده با FRP مشخص میگردد.
بهطور کلی تأثیر محصوریت در مقاطع مستطیل شکل در افزایش نیروی محوری کم میباشد اما در بهبود شکلپذیری مؤثر میباشد. کرنش فشاری حداکثر برای یک عضو مستطیلی محصور شده با FRP از روابط زیر مشخص میگرد. ضریب راندمان Ka با توجه به هندسه، نسبت ابعاد را به میزان ۵/۱ محدود مینماید. راهنمای fib حد مشخصی را برای ابعاد مشخص نمینماید.
بهدلیل رفتار الاستیک خطی مواد FRP، سهم کششی سیستم FRP میتواند براساس مقدار کرنش همراه آن با استفاده از قانون هوک محاسبه گردد. مقدار کشش بهدست آمده از FRP به مقاومت کششی طراحی FRP و توانائی انتقال تنش جسب بین بستر FRP محدود میشود کرنش مؤثر FRP نیز از روابط زیر بهدست میآید.
●تقویت خمسی:
برای جبران ضعف خمشی دیوار صفحات FRP در راستای ارتفاع دیوار موازی با آرماتورهای طولی بر روی آن بهطور قائم نصب میگردد طریقه نصب معمولاً به این صورت میباشد که FRP در دو وجه دیوار نصب میگردد.
نحوه همکاری این الیاف در تحمل خمش وارده بر دیوار، همانند نقشی است که آرماتورهای اصلی (قائم) درون دیوار بهصورت ارتفاعی استفاده شود، لازم است که انتهای آن بهنحو مناسبی در پای دیوار بهصورت ارتفاعی استفاده شود، لازم است که انتهای آن بهنحو مناسبی در پای دیوار مهار گردد تا نیروهای درون این صفحات به تکیهگاه پای دیوار انتقال یابد. برای مهار انتهای صفحات خمشی میتوان از یک مقطع نبشی فولادی در مجاورت تکیهگاه دیوار که بر آن پیچ میگردد و یا از یک صفحه برشی FRP عمود بر لایه FRP خمشی در انتهای لایه استفاده نمود.
حالت شکست دیواری که دارای ضعف خمشی میباشد. با شروع ترکهای کششی بهصورت افقی در لبههای دیوار نزدیک پای دیوار ایجاد میگردد پس از آن خارجیترین آرماتورهای کششی تسلیم میگردند.
نتایج نشان میدهد که تقویت خمشی دیوار با ضخامت FRP سبب افزایش مقاومت ترکخوردگی، مقاوم تسلیم، سختی سکانت در هنگام تسلیم و افزایش مقاومت نهائی دیوار میگردد.
نوع شکست نیز بهحالت شکلپذیر خمشی میباشد و شکست آن بهصورت خرد شدن پنجه دیوار تحت فشار رخ میدهد. نتایج نشان میدهد تا پیش از ترک خوردن بتن و جاری شدن فولاد داخل دیوار، مقدار مشارکت FRP در تحمل بارهای وارده کم میباشد، اما پس از جاری شدن فولاد خمشی و ترک خوردن بتن کششی سهم FRP در تحمل خمش وارده به عضو بهنحو قابل ملاحظهای افزایش مییابد.
حالت شکست در این نوع تقویت تا لحظهای که FRP از روی سطح بتن جدا شده است شکلپذیر ولی پس از آن کاهش شدید در ظرفیت باربری عضو ایجاد میگردد. در صورتیکه از هر دو تقویت خمشی و برشی بهصورت قرارگیری الیاف بهطور افقی و عمودی بر روی دیوار بهصورت توام استفاده گردد افزایش در بار تسلیم، سختی سکانت مقاومت نهائی و شکلپذیری بیشتر از حالتهای قبل میباشد. در این سیستم قرارگیری الیاف بهصورت افقی خود مهارکننده الیاف خمشی میباشند.
●افزایش شکلپذیری
کمبود شکلپذیری بهعنوان عمدهترین ضعف دیوارهای برشی موجود برای مقابله با نیروی جانبی محسوب میگردد. از جمله مهمترین علل این کمبود میتوان به وصله آرماتورهای طولی در نواحی مستعد تشکیل مفصل پلاستیک، محصور شدگی ناکافی در نواحی مرزی و مهارناکافی آرماتورهای عرضی اشاره نمود. مود شکست در این حالات بهصورت ناگهانی و ترد میباشد و منجر به افت تشدید ظرفیت باربری میگردد.
بهطور کلی جهت رسیدن به شکلپذیری مناسب لازم است که از تمام حالات شکست ترد جلوگیری اجتناب نمود. از طرف دیگر انرژی وارد به دیوار نیز باید از طریق ایجاد مفصل پلاستیک در ارتفاع دیوار جذب و مستهلک گردد. بنابراین در نواحی مستعد تشکیل مفصل پلاستیک، لازم میباشد که المانهای مرزی بهنحو مناسبی محصور گردند و از کمانش آرماتورهای طولی دیوار در این قسمتها نیز جلوگیری کرد. در صورتیکه FRP برشی بهصورت کامل از طریق دورپیچ دیوار (محصوریت خارجی) و یا اتصال FRP در این حالت به واقع سبب محصور کردن و محدود کردن ترکهای ایجاد شده در راستای آرماتورهای طولی میگردد. بهطور کلی افزایش ظرفیت برشی دیوار با FRP باید بهحدی باشد که امکان تشکیل مفصل پلاستیک در طول دیوار بدون وقوع شکست برشی انجام گردد.
رفتار با تغییر مکان دیوار تقویت شده در محل وصله به کمک حلقههای هیسترتیک نشان میدهد که مقدار زیادی خمش غیرالاستیک در پای دیوار ایجاد میگردد که سبب جذب مقدار قابل توجهی انرژی میگردد. همچنین رفتار هیسترتیک دیوارهای تقویت شده با FRP با استفاده از نمودار بار ـ تغییر آن نشان میدهد که تقویت با FRP روشی موثر برای افزایش محصورشدگی المانهای مرزی و مهارشدگی آرماتورهای عرضی دیوار میباشد.
●●نتیجه:
بهطور کلی تحقیقات و آزمایشات اخیر نشان میدهد که قرارگیری الیاف بهصورت خمشی و برشی (تواماً) بهصورت متمرکز در قسمت لبهها، سبب افزایش باربری محوری، تقویت خمشی و برشی دیوار میگردد.
تحقیقات دیگر نشان میدهد که برای افزایش میزان تأثیر کامپوزیت FRP میتوان دیوار را بهصورت داخلی محصور نمود. برای این عمل لازم است که دیوار از طریق اتصال بولتهای پیوسته به چند قسمت تقسیم گردند در این حالت بهصورت داخلی با بولت و بهصورت خارجی با پوشش FRP محصور میگردند.